copyright alle foto's: greta verduin
Het ontstaan van een glas-in-lood Kunstwerk
Jan van Koningsveld aan het werk....van ontwerp naar deur
Het ontwerp wordt vertaald in kleuren (in cijfers) en daarna één op één getekend in karton.
Hier staat Jan van Koningsveld met een stuk lood in zijn atelier.
Dat karton wordt dus in heel veel stukken en stukjes gesneden, terwijl daarbij rekening wordt gehouden met de dikte van het lood dat er tzt aangebracht wordt. Er bestaan verschillende diktes in dat lood. In dit ontwerp worden verschillende diktes gebruikt om extra stevigheid te creeren vanwege de extreme grootte van deze deur (die ook nog eens hangend -en schuivend- wordt opgehangen in een toog)
Als alle stukken gesneden zijn, worden deze stukken op het verschillende glas gelegd en kan er wéér gesneden worden, met een speciale diamant-glassnijder.
Nadat alle stukken en stukjes zijn gedaan, moet dat glas op de snijlijnen nog bewerkt worden (anders kun je je snijden, is scherp)
Hiernaast zie je een bergje gesneden stukken en stukjes glas.
Daarna komen de grote stukken aan bod.....passen en meten.....
Als alle glas is gesneden, komt de slijppol eraan te pas. Vervolgens wordt het eerste stuk glas in de -tijdelijke- lijst gepast, waarna dat hoort dat te passen in het lood dat vloeiend aangedrukt wordt tegen dat glas; daarna wordt het een puzzelspel
A
Het lood is zacht dus niet kaarsrecht. Dat wordt dus rechtgetrokken voordat Jan van Koningsveld ermee aan de slag kan. Ook wordt het lood ingesmeerd om een loodversteviging te maken, door diverse laagjes te 'lijmen' dwz het wordt gesoldeerd. Intussen zie je het kunstwerk groeien!
Soms moet dat lood ook nog verstevigd worden met een uiterst dunne maar sterke reep metaal (rvs)
SS
Stug doorwerken......zó gaat het kunstwerk zich ontwikkelen.....
En nu zit alle glas -en lood- erin....Dat betekent niet dat het nu klaar is! Er moet nu van alles nog gesoldeerd worden (een groot gedeelte is dat al) en als dát gedaan is, moet het hele gevaarte omgekiept worden omdat de andere kant natuurlijk hetzelfde proces moet ondergaan!
Maar in ieder geval krijg je nu al een goed idee, met dit overzicht (terwijl er nog niet eens licht doorheen valt, wat glas-in-lood juist zo bijzonder maakt!)
En dan wordt het glaskunstwerk in het profiel geplaatst, en met speciale rubbers afgestopt....
Ingesloten door flinke latten ivm het vervoer..... aangekomen op de begane grond en nu: naar boven hijsen, en hele klus!
Het is nu al duidelijk te zien hoe de kleuren zullen gaan werken als de zon schijnt (zelfs op deze grauwe dag!)
Maar ook dat is gelukt. Boven worden de latten er weer afgeschroefd...... Het kunstobjekt wordt (tijdelijk) even tegen een wand geplaatst want binnenkort wordt het gevaarte opgehangen aan een speciale 'rail' zodat het glas-in-lood objekt kan schuiven (zonder over de grond te rijden met wieltjes of rails)
Jan van Koningsveld poseert naast zijn glas-in-lood kunstwerkk