Financiële bijdrage bedrijfsleven aan 'Het
Geheim van Almere'
22-07-2010
Leefbaar Almere - 22 juli
2010 - F. Huis - Antwoord 24 augustus 2010
Toelichting:
Op 4 april 2008 presenteerde het College samen met Almere Citymarketing de
imagocampagne “Het Geheim van Almere. Het leeuwendeel van de begroting
wordt gevormd door een bijdrage van de gemeente (3x 300.000,00) en eenzelfde
bijdrage vanuit het bedrijfsleven in de jaren 2009, 2010 en 2011. Leefbaar
Almere vermoedt dat de bijdrage die het bedrijfsleven volgens de begroting moet
bijdragen aan de campagne (300.000,00 per jaar ) bij lange na niet gehaald is en
gehaald wordt.
Leefbaar Almere is kritisch volger van Almere Citymarketing in het algemeen en
hun campagne “Het Geheim van Almere” in het bijzonder. Leefbaar Almere ziet
het als taak om er op toe te zien dat gemeenschapsgeld goed wordt besteed en dat
aan voorwaarden voor financiële steun wordt voldaan.
De jaarverslagen van Almere Citymarketing geven geen antwoord op onze vragen en
bieden te weinig informatie om de bijdrage van de gemeente, het bedrijfsleven en
het succes van de campagne te kunnen controleren.
Het college wordt verzocht de volgende vragen
schriftelijk te beantwoorden:
- Hoe groot is de bijdrage van het bedrijfsleven
aan de campagne “Het Geheim van Almere”:
(a) in 2009?
(b) in 2010, tot op heden en wat is de prognose voor heel 2010?
(c) wat is de prognose voor 2011?
- Wordt de begrote bijdrage van het
bedrijfsleven (300.000,- euro per jaar) aan de imagocampagne gerealiseerd?
Zo nee, welke gevolgen heeft dit voor de imagocampagne en is het college
voornemens eventuele tekorten op de begroting die als gevolg van het
uitblijven van de bijdrage van het bedrijfsleven van gemeentewege aan te
vullen?
- Hoeveel van de bijdrage van de gemeente (3x
300.000, euro) is reeds uitgegeven?
Schriftelijke
beantwoording 24 augustus 2010:
Op 22 juli heeft u namens de fractie Leefbaar Almere vragen gesteld over het de
imagocampagne “Het geheim van Almere”. Hierbij doen we u de beantwoording
van de vragen toekomen.
- Hoe groot is de bijdrage van het
bedrijfsleven aan de campagne “Het Geheim van Almere”
a. In 2009?
b. In 2010, tot op heden en wat is de prognose voor heel 2010?
c. Wat is de prognose voor 2011?
2009:
De begrote verwachte inkomsten van het bedrijfsleven aan de campagne
voor 2009 waren als volgt verdeeld:
o Sponsoring in natura (programma’s tijdens de Open Dagen) € 200.000
o Sponsoring in natura: korting op maatwerk € 10.000
o Bruto bijdrage aan maatwerkprogramma’s € 90.000
o Verder waren ook nog de verkoop van merchandising en de bijdragen van
strategische partners begroot voor een totaal bedrag van € 91.320
Tijdens de open dag van 20 juni hebben 36 bedrijven/locaties kosteloos hun
deuren voor het publiek geopend. Op 12 september hebben 37
bedrijven/locaties dat opnieuw gedaan. ACM schat in dat de waarde van deze
sponsoring in natura geen
€ 200.000 is geweest, maar wel een wezenlijke bijdrage van enkele
tienduizenden euro’s.
Maatwerkprogramma’s konden in 2009 door allerlei omstandigheden niet in de
markt worden gezet. Er zijn dan ook geen bijdragen voortgekomen uit de
verkoop van maatwerkprogramma’s.
De Ondernemersvereniging Stadshart Almere heeft een investering van
€ 10.000 gedaan om winkeliers enthousiast te maken om acceptant van de
AlmerePas te worden. Bovendien was zij bereid om de aanschafkosten voor de
scanners voor de eerste aanmelders te betalen. Uiteindelijk hebben 40
ondernemers in het Stadshart zich aangemeld.
Zij hebben verschillende kortingen voor Ambassadeurs aangeboden. Omdat
uiteindelijk werd besloten te stoppen met de AlmerePas, is 70% van de
oorspronkelijke investering door de leverancier gecrediteerd.
De merchandisinglijn en de werving van strategische partners is in 2009 nog
niet gerealiseerd, ook omdat het aantal ambassadeurs nog te laag was om voor
strategische partners interessant te zijn.
2010:
Voor 2010 heeft ACM een plan met begroting gemaakt dat niet afhankelijk
was van enige inkomsten van bedrijven. Dit plan is eind 2009 aan u ter
beschikking gesteld. In 2010 is voor een totaal bedrag van € 9.923,25 aan
maatwerkprogramma’s aan bedrijven verkocht. Aangezien de komende tijd meer
ingezet wordt op de verkoop van maatwerkprogramma’s, onder andere tijdens
het Zakenfestival, verwacht ACM dit jaar voor zo’n € 30.000 aan
maatwerkprogramma’s te verkopen. Hoewel de AlmerePas niet meer bestaat,
zijn er nog steeds voor Ambassadeurs diverse voordelen te behalen. Zo
leveren diverse toeristische of culturele bedrijven aanbiedingen voor
Ambassadeurs. De aanbiedingen, meestal kortingen, variëren van € 1 tot
ca. € 25 per kaartje. De totale bijdrage staat niet vast, want die is
afhankelijk van het aantal deelnemers.
2011:
Op dit moment is nog geen begroting voor 2011 gemaakt, waarin de
verwachte bijdragen uit het bedrijfsleven zijn opgenomen; de prognose zal
echter in de lijn liggen van de resultaten van 2010.
- Wordt de begrote bijdrage van het
bedrijfsleven (€ 300.000 per jaar) aan de imagocampagne gerealiseerd?
Zo nee, welke gevolgen heeft dit voor de imagocampagne en is het college
voornemens eventuele tekorten op de begroting die als gevolg van het
uitblijven van de bijdrage van het bedrijfsleven van gemeentewege aan te
vullen?
De begrote bijdrage van het bedrijfsleven wordt niet gerealiseerd (zie
1). Ondermeer als gevolg daarvan heeft ACM de campagne in 2010 op een aantal
punten bijgesteld. De gemeente heeft niet meer bijgedragen dan is
afgesproken en is ook niet voornemens eventuele tekorten aan te vullen.
- Hoeveel van de bijdrage van de gemeente
(3 x 300.000 is reeds uitgegeven)?
Er was € 950.000 beschikbaar (2008: € 50.000 en daarna elk jaar 3 x
€ 300.000). Van deze € 950.000 is in 2008 € 20.000 uitgegeven, in 2009
is € 380.000 uitgegeven. Voor de jaren 2010 en 2011 is nog € 275.000 per
jaar beschikbaar. In 2010 heeft ACM tot nu toe bijna € 140.000 uitgegeven
en er staan nog voor
€ 86.500 aan verplichtingen uit.
Tot slot hechten we er aan op te merken, dat we elk jaar de campagne
evalueren en bijsturen waar nodig. Voor het laatste jaar van de campagne
(2011) zullen we ook bezien hoe de campagne past binnen het nieuwe
citymarketingplan, hoe ze zich verhoudt tot de voorgenomen bezuinigingen op
citymarketing en hoe de campagne kan aansluiten bij de economische impuls
die dit college voorstaat.
-----------------------------------------------------------------------------------