copyright
foto's, filmpjes, tekst: greta
verduin
14
mei 2012: winnaars IPhone-foto's zijn bekend
Op
linkerfoto Marianne Hope, op de rechterfoto het
team van 'SeeMyCity'
(zie
ook onderstaand bericht uit 2011)
19
februari 2012: SMC
zoekt nieuwe ambassadeurs voor ACM
Zondag
19 februari 2012 organiseerden
5 free-lance fotografen (onder de naam SeeMyCity)
een gratis workshop (in het Nieuwe Lokaal
van de Nieuwe Bieb) voor fotograferende bezitters van
een IPhone-, smartphone enz. Doel was via mobiele
fotografie en de social media een andere kijk te geven
op 'de eigen stad', in dit geval Almere.
Fotografen
Eelco Roos, Dilek Yaman en Marianne Hope lieten in
een presentatie op een scherm eerst hun eigen foto's zien,
en vertelden over hun ervaringen met mobiele fotografie en
Instagram (een fotoapplicatie voor iPhones). Daarna werd
iedereen uitgenodigd om mee naar buiten te gaan, het
Stadshart in, om daar ter plekke foto's te gaan maken: 'al
staan we op een kluitje op dezelfde plek, dan worden er
tóch heel andere foto's gemaakt!', aldus Marianne.
Door
gebruik te maken van de social media kan de
hele wereld bereikt worden, zo werd verteld,
maar
helaas nog niet precies: hoe die social media in de praktijk
gebruikt gaan worden.
Dus
zoekt ook deze nieuwe organisatie 'Ambassadeurs'
die foto's maken en delen in dit geval met de VVV
en ALmere City Marketing.
Er
zal ook een expo komen van smartphonefoto's en een
wedstrijd.....
De
5 fotografen zijn: (de mannen) Eelco Roos, Dirk Bakker
en: (de vrouwen) Marianne Hope, Yvonne
Bouman en Dilek Yaman (de
enige die in Almere woont)
mail@seemycity.nl
De
opkomst was behoorlijk groot maar ja....dit was een gratis
workshop ;-))
2
december 2011: Hans snel 't
weg, nik smit zeilt
binnen bij ACM
Nik
Smit wordt de opvolger van de vertrekkende direkteur
Hans Snel bij Almere City Marketing, waar hij
al 3 jaar werkzaam was als marketingmanager
toerisme & recreatie. In die funktie was hij
nauw betrokken bij de VVV Almere, waar hij inmiddels
bijna 1 jaar werkzaam is.
Zijn
passie is zeilen en hij wóónt in Almere ;-))
14
november 2011: Hans Snel verruilt ACM voor
DHV (per
1-2-2012)
Direkteur
Hans Snel (51) van Almere City Marketing treedt
per 1 februari 2012 in dienst bij advies- en
ingenieursbureau DHV BV in Amersfoort als direkteur
Marketing & Communicatie.
Snel
startte in november 2005 bij de Stichting
Stadspromotie Almere (vóórdat ACM
er was), het eerste 1/2 jaar gedetacheerd vanuit Berenschot.
Onder zijn leiding is een citymarketingplan opgesteld,
de SSA omgevormd tot citymarketing organisatie ACM, VVV
Almere opgezet, evenementenbeleid ontwikkeld, het
merk Almere vastgelegd, een stadslogo ontwikkeld en
de campagne Ontdek Het Geheim van Almere. Snel:
"In 6 jaar tijd is er een stevige
marketingorganisatie opgebouwd, die het vertrouwen geniet
van veel partijen in de stad. Ik heb er vertrouwen in dat
het team de ingezette koers op een goede wijze voortzet.
Voor mij is dit het moment om nieuwe uitdagingen aan te gaan
en de kans die DHV mij biedt aan te nemen."
De
Raad van Toezicht van ACM beraadt zich momenteel over de
opvolging van Hans Snel.
ACM
is een zelfstandige stichting die tot doel heeft de voorkeur
voor Almere te vergroten onder ondernemers, woonconsumenten,
studenten en toeristen. Dat doet zij in samenwerking met de
gemeente en diverse organisaties in de stad door middel van
een scala aan activiteiten. Meer informatie is te vinden op
de website
www.almere-citymarketing.nl
1 september
2010: vragen Leefbaar almere beantwoord door College van B&W
klik HIER
29 juli 2010:
leefbaar almere wil geheim ontrafelen.......
Leefbaar
Almere zet vraagtekens bij de financiële onderbouwing van
de marketingcampagne Het Geheim van Almere. De partij stelt daarom
vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de campagne, die
werd opgezet door Almere City Marketing.
Volgens
Frits Huis van Leefbaar Almere wordt
de campagne in z'n geheel bekostigd door de gemeente, terwijl de helft, meer dan
drie ton, betaald zou moeten worden door het Almeerse bedrijfsleven. ,,Wat
vanuit het bedrijfsleven binnenkomt aan geld is volgens mij een lachertje.
Hoeveel het precies is, blijft enorm onduidelijk. Dat is namelijk niet terug te
vinden in de jaarverslagen van ACM. We moeten gewoon toegeven dat Het Geheim van
Almere een mislukte campagne is, die ons maar geld blijft kosten."
ACM laat echter weten dat de campagne vorig jaar al van opzet is
gewijzigd en dat Leefbaar dat ook had kunnen weten. ,,Al vrij snel hebben wij de
campagne zo aangepast dat het aandeel van het bedrijfsleven niet zo groot hoefde
te zijn. Die wijziging hebben wij ook gepresenteerd aan de gemeenteraad",
aldus Mascha de Vries van ACM. ,,Leefbaar Almere had ons ook eventjes kunnen
bellen en dan had ik de antwoorden kunnen geven. Nu moet er worden gewacht
totdat de wethouder terug is van vakantie."
Huis wil weten hoe groot de bijdrage van het bedrijfsleven tot nu toe
precies is geweest en of de gemeente eventuele tekorten aanvult. Ook wil hij
weten hoeveel geld de gemeente inmiddels al in de campagne heeft gestoken. De
Vries zegt dat de bijdrage uit het bedrijfsleven tegenvalt, maar dat er best wel
wat binnenkomt. 'Zo hebben wij onder meer geld gekregen van de Rabobank en Corio'.
9 oktober 2009:
'het geheim van almere' ....een fiasco
De bewoners van Almere wisten
het allang: de campagne 'het Geheim van Almere' was ten dode opgeschreven;
maar nu lijkt dat ook door te dringen tot Almere City Marketing. Leefbaar
Almere had al schriftelijke vragen gesteld over deze geldverslindende
en niets opleverende 'Imago' campagne; uit de beantwoording van hun vragen
lijkt het inderdaad op een fiasco uit tedraaien.
Almere City
Marketing, dat de campagne uitvoert namens de gemeente, heeft moeite om
van de campagne een sukses te maken. Voor dit jaar werd er 350.000 euro
uitgetrokken voor de campagne. Maar....voor 2010 en 2011 is nog
eens 2x 300.000 euro uitgetrokken! Vóór het einde van
dit jaar moeten er 3000 'Almeerse ambassadeurs' zijn
maar de teller staat, met nog maar 2 maanden te gaan (tot de
gemeentebegroting), op slechts 750 ambassadeurs.
Ook het bedrijfsleven laat het afweten. ACM was begonnen met een
fondsenwerving onder de Almeerse bedrijven, omdat de andere helft van de
campagne betaald moet worden door het bedrijfsleven. Ondernemers zijn echter
huiverig om te investeren en willen eerst resultaten zien. ACM besloot daarop
de fondsenwerving op te schorten tot dat er 1500 ambassadeurs zijn.
Een posteraktie die de bewoners van Almere dmv een prijzenfestijn moest
motiveren zich aan te melden, mislukte. Kosten van de posteractie:
13.000 euro. De posters moesten huis-aan-huis verspreid worden door TNT
Post, maar de verspreider was te laat met de verspreiding, dus moest ACM de
aktie afblazen.
Het college
noemt dit 'een bedrijfsongeval' ....Bovendien wil het de imagocampagne
nóg niet als mislukt beschouwen!!
Leefbaar Almere beraadt zich op
vervolgstappen.
2 september
2009: Hans snel van ACM voorziet olievlek in promotors....
De
imagocampagne om Almere te promoten telt
inmiddels 350 ambassadeurs. Dat meldt direkteur Hans Snel van Almere
City Promotion (ACM). 'Aan het einde van elke week krijgen we een
lijstje met de nieuwste aantallen'. Snel zegt ' verheugd te zijn
dat de aantallen nieuwe deelnemers na de vakantie een stijgende lijn vertonen.
In de vakantie stond de aanwas op een laag pitje, maar nu trekt het weer aan.
De aanwas van ambassadeurs die de stad buiten de gemeentegrenzen promoten moet
de komende tijd nog flink groeien.We willen eind dit jaar 1500 ambassadeurs
hebben en het uiteindelijke doel is tienduizend ambassadeurs eind 2011'',
zegt Snel. 'Je begint nu te merken dat het ambassadeurschap
zich als een olievlek gaat uitbreiden'. Het tempo van de aanwas mag
wat de ACM-directeur betreft best wat hoger liggen. 'Maar dat ligt in mijn
aard. Ik ben natuurlijk ongelooflijk ambitieus en dat maakt dat ik nooit
tevreden ben'. De campagne 'Het geheim van Almere', waar het
ambassadeursconcept deel van uitmaakt, is bedoeld om zoveel mogelijk mensen te
laten kennismaken met al het mooie dat Almere te bieden heeft. 'Elke
Almeerder wordt wel eens geconfronteerd met de vooroordelen die andere
Nederlanders hebben over onze stad. Vaak zijn die vooroordelen nergens op
gebaseerd', zegt Snel. De ambassadeurs nodigen mensen
van buiten de stad uit om een dagje te komen shoppen, evenement of
uitgaansgelegenheid te bezoeken. Zij ontdekken dat het geijkte beeld niet
klopt. Ambassadeurs komen in aanmerking voor kortingsregelingen en speciale
aanbiedingen van instellingen, ondernemingen en organisaties. Meer info:
www.hetgeheimvanalmere.nl
4 maart 2010:
Onderzoek naar imago van Almere na verkiezingen
Almere
City Marketing wil een
landelijk onderzoek laten doen naar het imago van de stad, nu de stad door
de komst van de PVV veelvuldig in de media is geweest. De stadspromotie
wil weten wat Nederland voor een beeld van Almere heeft en of er sprake is van
imagoschade. Volgens directeur Hans Snel van Almere City Marketing heeft
de aandacht niet alleen negatieve publiciteit opgeleverd. Ook positieve punten
zoals architectuur en cultuur zijn belicht.l
www.imagovanalmere.nl